dijous, 17 d’octubre del 2013

USOS EDUCATIUS DELS BLOGS

Un dels llibres que hem treballat a classe de GTIC és Usos educatius dels blogs. Recuros, orientacions i experiències per a docents, de Francesc Balagué Puxan i Felipe Zayas Hernando.

Imatge extreta de google imatges


Què és un blog?

Primer de tot un blog és un mitjà d'interacció i comunicació social molt  més econòmic que una revista en paper, amb molta més difusió (els pares, altres cursos, altres escoles, per a la formació de professors ), és digital (trenca les limitacions de temps i espai a què limita l'aula), és més interactiva, tens la possibilitat de buscar números (entrades) anteriors, i pot ser una publicació, com ja he comentat anteriorment, col·lectiva cada nen pot anar fent entrades. És a dir, inclou implicacions socials i educatives.
Són una eina que per la seva facilitat d'ús permeten a persones amb pocs coneixements tècnics iniciar-se en aquest procès i compartir el llenguatge dels nadius digitals. Que estaria relacionat amb l'Escola Nova i un dels seus protagonistes Célestin Freinet, introductor a l'aula de la impremta, la revista escolar, l'assemblea de classe i la correspondència escolar.
També cal tenir en compte la seva importància en l'ensenyament constructivista, sobretot amb quatre punts:
1.- Els alumnes adquireixen un nou protagonisme, trenca amb la comunicació unidireccional i afavoreix els aprenentatges mitjançant l'activitat dels alumnes.
2.- Protagonisme acompanyat d'una responsabilitat pública. El seu discurs té un destinatari, hi ha un motiu per escriure per tant s'han de respectar unes normes lingüístiques, socials i ètiques.
3.- Interacció a l'aula sobre projectes planificats o sobre el que escriuen lliurement.
4.- Fomenta el treball col·laboratiu, ajuda d'altres mitjans complementaris, wikis, presentacions i vídeos, per tant amplia les capacitats de comunicació en tots els nivells.
Arriben a la conclusió que els blogs serveixen per pensar, escriure, compartir i participar.

Usos i competències que es treballen amb els blogs, els diferents usos que poden tenir els blogs. O millor dit podríem parlar de les diferents activitats que els hi podem donar, ja que és una eina per proporcionar informacions i recursos als alumnes, és per això que s'ha de tenir molt clar per què es vol el blog i que aquest respongui a les funcions que li volem donar, del tipus d'activitat que volem que tingui i el paper del professor i de l'alumne. Es per això que hi hauria diversos tipus:
- Col·laboracions dels alumnes en una revista d'aula o de centre.
- Selecció de treballs per a carpetes d'aprenentatge digitals.
- Respostes que els alumnes deixen en el blog del professor a tall de comentaris.
- Entrades dels alumnes en blogs col·lectius administrats pel professor o pels mateixos alumnes.
- Entrades en blogs individuals.

Com a plataforma per aquestes activitats no només existeix Blogger que seria la més senzila i amb la que es poden utilitzar les eines de google, però té alguns inconvenients i es que és estàtica, només es pot fer una entrada, això si es poden crear etiquetes, menús, un aboout me. Però per exemple existeix també Wordpress que és software lliure on pots personalitzar-ho molt més, i afagar i copiar tot allò que necessitis. I n'hi ha un del que no en parlen, Tumblr on hi ha més eines que al blog però només es poden fer entrades.

Abans parlavem dels usos i competències dels blogs segons l'activitat que els hi volguessim donar, ara hi ha les diferents classes de blogs segons els autors (Balagué i Zayas) 
- Blogs de centre: normalment són revistes digitals però també poden ser blogs de la biblioteca escolar i solen incluir arxius multimèdia per a mostrar els continguts.
- Blogs destinats a seminaris i cursos de formació TIC per al professorat: blogs o wikis on hi ha tota la informació i tutorials per començar individualment o incorporar nous procediments.
- Blogs de professors (individuals): comuniquen les seves reflexions sobre educació.

Hi hauria com un sub-apartar que son els Blogs d'aula dins del qual trobem:
- Blog d'aula del professor: proporcionar als alumnes informació, activitats complementàries, instruccions per a tasques diverses, recursos multimèdia i enllaços a llocs d'interès, per el que normalment es busca la interacció amb l'alumnat.
- Blog de professor-alumnes: gestió compartida amb diferents graus de responsabilitat.
- Blog d'aula de l'alumne: executar les tasques proposades pel professor en el seu blog d'aula, carpeta d'aprenentatge digital, guia de navegació, guia de recursos per al blog i desenvolupament de temes de lliure elecció entre d'altres. Dins d'aquest últim tipus és on hauríem d'incloure el nostre blog (portafoli).


Apart de tot el que inclou els blogs, hi ha altres eines que poden maximitzar les possibilitats dels blogs i reduir les limitacions, aquestes són:
- El podcàsting: creació d'arxius de so i de vídeo i la seva distribució.
- Les presentacions que han estat creades amb PowerPoint, OpenOffice o altres editors i que després s'inclouen als blogs.
- Sindicació / RSS.
- Wikis: treball col·laboratiu.
- Fòrums virtuals: entorns d'aprenentatge virtual (e-learning) per debatre, discutir idees i elaborar propostes.
- Marcadors socials: ordenar i facilitar l'accés dels enllaços favorits personals des de qualsevol lloc.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada