dijous, 12 de desembre del 2013

CONCEPTUALITZACIÓ DE LA NATURALESA DE L'APRENENTATGE AMB ORDINADOR

A GTIC hem treballat la conceptualització de la naturalesa de l'aprenentatge amb ordinador segons Charles Crook i les seves quatre metàfores.
En Charles Crook és professor de TIC i Educació de la Universitat de Nottingham. També és Director de l'Institut d'Investigació de Ciències d'Aprenentatge a Nottingham i va ser professor de Psicologia a la Universitat de Durham i  lector en Psicologia a la Universitat de Loughborough.


Extret de: http://deveurope.com/ckc/
A través d'aquestes metàfores ens explica com la tecnologia ens pot ensenyar o bé ajudar a aprendre en funció del paper de l'ordinador.

1.- La metàfora tutorial: l'ordinador com a tutor
Amb aquesta posició el que et fa fer l'ordinador són pràctiques i després ell les corregeix. Depenent del programa que sigui et deixarà avançar o no tinguent en compte les respostes que donguis. De la mateixa manera que alguns disposaran de teoria i altres no, per tal complementar les activitats.
Aquest mètode seria una mica dubtòs, i del que més ens podríem queixar. Però si que per exemple aporta so i vídeo, ja que és un canal multimedia, que les fitxes no poden aportar.

2.- La metàfora de la construcció: l'ordinador com a alumne
En aquest cas som nosaltres els que ensenyem a l'ordinador. A través de programes l'alumnes és qui dóna instruccions a l'ordinador perquè fagi allò que nosaltres volem.
Un exemple d'aquesta metàfora és el programa Scratch, a continuació us poso unes imatges on es veu millor el funcionament d'aquest programa, i com nosaltres som els que hem de "manar" a l'ordinador.



3.- La metàfora del laboratori: l'ordinador com a simulador
Els simuladors són una evolució dels tutorials. Permeten l'aprenentatge a través d'una descoberta, però de manera més reduïda, ja que es poden manipular paràmetres, però no se'n poden afegir de nous. Per el que la llibertat de l'usuari es troba és limitada.
En aquesta metàfora trobaríem dos exemples molts clars, el primer de tots és el de la Doctora Xinxeta on per exemple una de les activitats que pots fer, és cuidar una planta, a través d'aquest simulador es pot veure si un és capaç de cuidar-la o no.


Un altre exemple és el Crayon Physics Deluxe, a continuació us penjo un vídeo on es veu com es juga.



4.- La metàfora de la caixa d'eines: l'ordinador com a eina
Fer les coses amb ordinador és molt més fàcil, com per exemple, els mapes conceptuals, augmenten la productivitat. Per el que la utilització de l'ordinador com a eina hauria de ser un fet quotidià a les nostres vides, així com a l'escola per els infants. Així com la majoria dels autors pensen que l'ordinador és una amplificació de tot allò que ja sabem fer, com ara escriure o dibuixar, ens permet fer aquestes mateixes tasques d'una forma més estimulant i eficaç, deixant lliures els aspectes més reflexius, constructius i creatius. En contraposició ens trobem a Jordi Vivancos, que pensa que considerar l'ordinador només com una eina (o una caixa d'eines) ens limita i no deixa veure totes les possibilitats que té l'ordinador dins l'entorn educatiu.

 Extret de: http://www.victorinox.com


10 coses que sense els ordinadors seria impossible fer:
  • buscar informació
  • chats escrits
  • les webcams
  • geolocalització (videoconferències)
  • copiar i enganxar
  • compartir imatges
  • mirar pel·lícules o sèries on-line
  • mirar la televisió o programes ja emosos fa dies, mesos o anys
  • jugar amb gent de tot el món
  • millorar el procès d'escriptura

A continuació us deixo un esquema amb altres exemples de jocs de cadascuna de les metàfores esmentades anteriorment.
Per penjar la taula feta prèviament amb el word, l'he pujat al programa 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada